Czuję stres, czyli właściwie co? [ćwiczenie]

0
1318

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś/aś się, co tak naprawdę dzieje się z Tobą, gdy odczuwasz stres? Być może w Twojej głowie pojawia się pytanie: no ale po co miałbym/ałabym to robić? A ja odpowiem: po, to byś miał/a szansę, to zmienić, zaakceptować lub wykorzystać!

Słowa stres używamy bardzo powszechnie. Zarówno codzienne niedogodności jak i krytyczne wydarzenia, najczęściej zostają przez nas wrzucane do jednego, bardzo pojemnego „worka” o nazwie STRES.

Gdy chcemy opisać napięcie wynikające z długiej kolejki w sklepie, bądź nie wyrabianie się z pracą – mówimy stres. Ale także, gdy spotka nas coś naprawdę dramatycznego, typu nagłe zwolnienie z pracy czy rozwód. 

Równie często używamy stresu jako synonimu emocji, takich jak: lęk, napięcie, frustracja czy złość. Zamiast powiedzieć „boję się” mówimy „stresuję się”. Nie bez powodu stres ogólnie kojarzy się nam ze stanem emocjonalnym, jednak jest on czymś więcej niż tylko emocją.

To, co przede wszystkim musisz sobie uświadomić, to że stres jest to REAKCJĄ – fizjologiczną i psychologiczną – na to, coś co się dzieje w Twoim świecie zewnętrznym lub wewnętrznym. 

Jest to bardzo ważna informacja, bo skoro jest to reakcja, to znaczy że możesz ją zmieniać i modyfikować – masz na nią wpływ.   

Zastanów się teraz przez chwilę, po czym poznajesz, że się stresujesz?
[
Jeśli masz taką możliwość, to zapisz to teraz na kartce]

Nie wiem, jakiej odpowiedzi udzieliłeś/aś na to pytanie, ale gdy zadaję je uczestnikom moich szkoleń, to niemal zawsze słyszę jedną odpowiedź: „To, że się stresuje rozpoznaje po tym, że pojawia się jakieś napięcie w moim ciele.”

Reakcja na poziomie ciała, jest jednak tylko jednym z czterech komponentów, które ujawniają się wraz ze stresem.

Cztery komoponenty reakcji stresowej, czyli to co się z Tobą dzieje gdy czujesz stres:

1. KOMPONENT FIZJOLOGICZNY [CIAŁO] 

Ciało jako pierwsze daje nam znać o stresie. Oczywiście jest to wynik działania neuroprzekaźników i hormonów, które realnie oddziałują na nasz organizm dostarczając mu energii. 

Ja traktuję stres właśnie jako energię, która pojawia się w moim ciele by mnie zmobilizować do działania. Podejście to ma swoje poparcie w badaniach naukowych ale o tym napiszę Ci w osobnym artykule.

2. KOMPONENT EMOCJONALNY [EMOCJE] 

Wraz z pobudzeniem fizjologicznym pojawiają się emocje. To, jakie emocje się w Tobie pojawią w dużej mierze zależy od sposobu w jaki owo pobudzenie organizmu interpretujesz. Przecież w stresie możemy odczuwać różne emocje, od entuzjazmu, po złość, lęk czy frustrację. 

3. KOMPONENT POZNAWCZY [MYŚLI] 

Stresowi towarzyszy również aspekt poznawczy. Czyli to, co się dzieje w Twoim umyśle. Jakie myśli się pojawiają, jaki dialog wewnętrzny ze sobą prowadzisz, jak interpretujesz, to, co się aktualnie dzieje oraz jakie decyzje jesteś skłonny/a podejmować.

To właśnie aspekt interpretacji,zarówno bodźca stresogennego jak i reakcji ciała, jest kluczem do zmiany podejścia do stresu:
z reakcji która Cię blokuje, na reakcję która Ci pomaga
Dlatego często będę podkreślała jak ważne jest twoje podejście, myśli, interpretacje oraz tzw. mindest, na skuteczne radzenie sobie ze stresem.

 

4. KOMPONENT BEHAWIORALNY [ZACHOWANIE] 

Ostatni element, który nieodłącznie wiąże się z Twoją reakcją stresową, to zachowanie. Stres może Cię mobilizować do działania, pobudzać, może również Cię blokować, bądź sprawiać, że się wycofasz lub poczujesz się sparaliżowany.

Ciekawa jestem na ile Ty jesteś świadomy/a jak wygląda Twoja typowa reakcja stresowa, na każdym z tych czterech poziomów?

———————————————————————————————–

Ćwiczenie na samoświadomość:

Przy najbliższej okazji stresowej, postaraj się świadomie obserwować siebie i zapisz, co się dzieje na wszystkich czterech poziomach, które dzisiaj poznałeś/aś:

  • Co odczuwasz w ciele?
  • Jakie emocje Ci towarzyszą?
  • Co się dzieje w Twojej głowie, jakie myśli w niej krążą?
  • Jakie działanie masz ochotę podjąć lub jakie podejmujesz?

Najlepiej gdyby udało Ci się zaobserwować siebie w ten sposób w dwóch różnych sytuacjach stresowych, by porównać czy Twoja reakcja się różni.

———————————————————————————————–

Dlaczego warto byś zrobił/a to ćwiczenie?

Bo dzięki temu masz szansę lepiej poznać siebie i swoją reakcje na stres. Pierwszy krok do jakiejkolwiek zmiany to świadomość. Bez niej nic nie jesteśmy w stanie zrobić. Dopóki nie dowiesz się, co tak naprawdę się z Tobą dzieje w czasie stresu, to trudno będzie Ci to zmieniać, akceptować, lub wykorzystywać. 

Moim celem jest pokazywanie Ci, że stres nie musi być dla Ciebie szkodliwy. Może być dla Ciebie wspierający i pomocny. Ty decydujesz. Aby jednak ta zmiana nastąpiła, to przede wszystkim musisz lepiej poznać siebie i swoją aktualną reakcję.

 

Zachęcam Cię zatem do wykonania ćwiczenia na samoświadomość swojej reakcji stresowej. Jeśli masz ochotę podziel się wnioskami/spostrzeżeniami w komentarzu. 

 

Elżbieta Kluska-Łabuz

 

P.S. Jeśli ten artykuł okazał się przydatny, ciekawe lub wartościowy, to zostaw kciuk w górze lub komentarz i subskrybuj nasz kanał na YouTube – Be!Stresly

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here